«Δρόμος του Φωτός και της Ελπίδας – Το ταξίδι του Ελληνισμού στην Ιαπωνία»

16 Ιανουαρίου 2019 έως 10 Φεβρουαρίου 2019

Σύμφωνα με κοινή φιλοσοφική σκέψη Ανατολής και Δύσης: "Η αιωνιότητα ζει σε μια στιγμή και το σύμπαν σ’ έναν κόκκο σκόνης".
Κατ’ αυτόν τον τρόπο, εάν το σύμπαν περικλείεται σε κάποιο μεγαλύτερο και εάν "όλα είναι ένα και ένα είναι όλα", μπορούμε να θεωρούμε τους εαυτούς μας ως Ένα - από το απειροελάχιστο σωματίδιο ύλης μέχρι το μέγιστο σύμπαν.

Όλοι είμαστε μέρος όλων και όλα συνδέονται μεταξύ τους: αυτό είναι το κύριο μήνυμα της έκθεσης "Δρόμος του Φωτός και της Ελπίδας", της οποίας η αρχαία Ευρασιατική σοφία έφθασε στην Ιαπωνία πριν από 1300-1500 χρόνια, μέσω του Δρόμου του Μεταξιού και ζει ακόμα σήμερα ως είδος τέχνης. 

Το Ευρασιατικό μονοπάτι όπου καλλιεργήθηκε το όραμα αυτό της ενότητας και στο οποίο η ομορφιά και η σοφία αλληλεπιδρούν ως ο "Δρόμος της εισαγωγής του Βουδισμού Vairocana στην Ιαπωνία", αποτελεί έμπνευση για ενότητα, υπερβαίνοντας τα σύνορα Ανατολής-Δύσης και Βορρά-Νότου.

Αυτή η περιοδεύουσα ανά τον κόσμο έκθεση προβάλει "οράματα που απηχούν την ενότητα" μέσα από επιλεγμένα έργα ως μαρτυρία της διασύνδεσης Ανατολής και Δύσης, όπου "Το Ευρασιατικό Μονοπάτι της Σοφίας" διακρίνεται ξεκάθαρα απ’ άκρη σ’ άκρη.
 
Όσο η πόλη Νάρα ήταν αρχαία πρωτεύουσα της Ιαπωνίας, ήταν στην πραγματικότητα το ανατολικότερο άκρο του Δρόμου του Μεταξιού
Εάν θα έπρεπε να αναζητήσουμε έναν πολιτιστικό σύνδεσμο μεταξύ της Ρώμης, το δυτικότερο άκρο, με τη Νάρα, θα μπορούσαμε να τον βρούμε στη γλυπτική τέχνη του 8ου αι. που ενσωματώνουν τα ιδεώδη του ανθρώπινου πνεύματος, καθώς και τις ελεύθερες και ζωντανές κινήσεις επηρεασμένες από το κλασικό στυλ της αρχαίας Ελλάδας.

Μερικά παραδείγματα θα μπορούσαν να είναι: Βουδιστικά αγάλματα επηρεασμένα από την ελληνιστική κουλτούρα, όπως ο Βούδας Vairocana, του οποίου οι ρίζες ανιχνεύονται κατά μήκος του Δρόμου του Μεταξιού προς το Ελληνο-Βακτριανό Βασίλειο

Επίσης το άγαλμα Fukkensaku Kannon, για το οποίο πιστεύεται ότι μπορεί να έχει ελληνική προέλευση λόγω του Shiva - μια από τις κύριες ινδικές θεότητες που πιθανόν να συνδέεται με τον Ηρακλή της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας. 

Ακόμη, οι μάσκες gigaku που προέρχονται από το κωμικό αρχαίο ελληνικό θέατρο και έφτασαν στην Ιαπωνία μέσω του Δρόμου του Μεταξιού των Οάσεων και της νοτιοδυτικής διαδρομής, ενώ αναμείχθηκαν με στοιχεία φολκλόρ και το χορό των Σογδιανών (μεσάζοντες των εμπορικών οδών) μαζί με άλλα θέατρα με μάσκες κατά μήκος των Διαδρομών του Μεταξιού και από ξηράς και από θάλασσας.

Διάφορα στοιχεία και ερεθίσματα μπορούν να βρεθούν στην ιστορία των ανταλλαγών και των μίξεων διασκορπισμένα στο Δρόμο του Μεταξιού που συνδέει την Ευρώπη, την Ασία και την Αραβία μ΄ένα εκτεταμένο δίκτυο. 
Εξερευνώντας την ξεχασμένη ιστορία αμέτρητων ασαφών ανταλλαγών μεταξύ φυλών και θρησκειών, φιλοσοφιών, μυθολογιών, τεχνών και πολιτισμών - μέσα από την εξέταση της υλικής και της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς που διασώζεται στη Νάρα εδώ και 14 αιώνες - η καλλιτέχνης αναζητά "κοινό έδαφος" για την προώθηση της ανεκτικότητας και της αλληλεγγύης στη σημερινή εποχή του διχασμού και των διακρίσεων.

Σχετικά με την έκθεση
Η έκθεση ξεκίνησε από την έδρα του ΟΗΕ στη Νέα Υόρκη το 2016
Ακολούθησαν εκθέσεις στην Ακαδημία Τεχνών της Τασκένδης, Ουζμπεκιστάν (Ikuo Hirayama International Caravanserai of Cultures), την έδρα του Συμβουλίου της Ευρώπης και, αργότερα την ίδια χρονιά, στο Lieu d’ Europe στο Στρασβούργο. 

Το 2017  έκθεση με τίτλο "Ο Δρόμος του Φωτός και της Ελπίδας: Οι Εθνικοί Θησαυροί του Ναού Tōdaiji στη Nara" πραγματοποιήθηκε στο Japan Foundation (Τορόντο) και το Γενικό Προξενείο της Ιαπωνίας (Σικάγο), σε συνδιοργάνωση με το Japan Camera Industry Institute και το Media Art League. 

Πρόσφατα οργανώθηκε έκθεση και στο Centro Cultural Rio de Janeiro στο πλαίσιο του Ιαπωνικού Μήνα (Japan Month/4-29 Ιουλίου 2018) για τα 100 χρόνια ιστορίας της ιαπωνικής μετανάστευσής στη Βραζιλία, η οποία συγκέντρωσε 62 χιλ. επισκέπτες μέσα σε τρεισήμισι εβδομάδες. 

Ο έβδομος χώρος έκθεσης ήταν το National Museum of Multi Culture στην Πόλη του Μεξικού (9 Νοε. – 3 Δεκ. 2018).

Οι απεικονιζόμενοι θησαυροί βρίσκονται στους Ναούς Tōdaiji και Kasuga-taisha στη Nara και αποτελούν Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της ΟΥΝΕΣΚΟ. 
Πρόκειται για εξαιρετικά σπάνιες φωτογραφίες, καθώς πολλά από τα έργα δεν έχουν αποτυπωθεί ξανά μέσα στα τελευταία 40 χρόνια. 

Σχετικά με το Media Art League
Πρόκειται για ένα δίκτυο μέσων επικοινωνίας και τέχνης στην Ιαπωνία, την Ευρώπη και την Αμερική, που συνδέει καλλιτέχνες και δημιουργούς, επικοινωνιολόγους, διανοούμενους, διαμορφωτές κοινής γνώμης και φιλάνθρωπους , το οποίο εδρεύει στο Tokyo με παράρτημα στο Τορόντο.
Σε συνεργασία με ιαπωνικά ιδρύματα τέχνης και κυβερνητικές οργανώσεις, καθώς και με ακαδημαϊκές κοινότητες και οργανώσεις διεθνών μέσων, κλπ., αποτελεί την κοινωνική διάδραση μεταξύ ανθρώπων που δημιουργούν, μοιράζονται ή ανταλλάσουν projects τέχνης και κουλτούρας, προάγοντας έτσι τη διασυνοριακή αφύπνιση και κατανόηση.

Σχετικά με το Japan Camera Industry Institute
Είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός που ασχολείται με την έρευνα και τη διαφύλαξη της φωτογραφικής βιομηχανίας και κουλτούρας της Ιαπωνίας. 
Το Ινστιτούτο είναι υπεύθυνο για τη λειτουργία μουσείων και γκαλερί φωτογραφίας που διαθέτουν εκτενείς συλλογές φωτογραφικών υλικών, καθώς και ένα ευρύ φάσμα φωτογραφικών φιλμ και εκτυπώσεων ανεκτίμητης αξίας, στις οποίες περιλαμβάνονται πρωτότυπες φωτογραφίες τραβηγμένες σ’όλο τον κόσμο από το τέλος του 19ου αι. έως σήμερα.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Οργάνωση έκθεσης
Βυζαντινό & Χριστιανικό Μουσείο, Πρεσβεία της Ιαπωνίας στην Ελλάδα,
Ινστιτούτο Φωτογραφικής Βιομηχανίας Ιαπωνίας, Media Art League

Φωτογραφίες και κείμενα
Miro Ito / Media Art League

Επιμέλεια ελληνικών κειμένων
Δρ Στυλιανός Παπαλεξανδρόπουλος
Καθηγητής Ιστορίας των Θρησκευμάτων (Ιαπωνικός Βουδισμός)
Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθήνας

Άδεια δημοσίευσης φωτογραφιών
Tōdaiji Temple, Kasuga-taisha Shrine, Nara National Museum

Υποστήριξη
National Federation of UNESCO Associations in Japan, Nara Visitors Bureau

Γενική Εποπτεία
Δρ Αικατερίνη Π. Δελλαπόρτα
Διευθύντρια

Γενικός συντονισμός
Περίανδρος Ι. Επιτροπάκης
Αρχαιολόγος
Προϊστάμενος Τμήματος Εκθέσεων, Επικοινωνίας και Εκπαίδευσης

Επιμέλεια έκθεσης
Έφη Μεραμβελιωτάκη
Αρχαιολόγος

Γραφιστικός σχεδιασμός
Γιάννης Σταυρινός

Συντηρητές
Αθανάσιος Καβάσης, Δημήτριος Μαργαριτώφ

Φωτογράφιση
Νίκος Μυλωνάς

Τεχνική υποστήριξη
Γιάννης Γονιός, Πέτρος Καλόφωνος, Αθανάσιος Καβάσης, Δημήτριος Μαργαριτώφ

Δημόσιες Σχέσεις
Κατερίνα Χόινα

Χορηγός επικοινωνίας
Εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ